A szerző engedélyével a mű egy részletét alább olvashatjuk (és teljes terjedelmében letölthető pdf formátumban a cikk alján lévő linkről)
(…)
Amint azt a dolgozat több pontján is említettem, véleményem szerint valószínűleg egy
összetett, több állomásból álló szertartásnak/ünnepnek adhatott helyszínt a Baradla a bronzkor végén. (…) A bejárat fölé tornyosuló sziklafal lenyűgöző benyomást nyújt, amely önmagában is tiszteletet érdemel annak ellenére, hogy a hegyvidékeken nem szokatlan látvány, de nem minden szikla tövében lehet lejutni egy olyan föld alatti világba, mint a Baradla. Véleményem szerint lehettek személyek, akik jól ismerték a barlangot és az itt zajló szertartásokat levezényelték. (…)
A közeli Majda-Hrasko-barlangban talált arckoponyából készített maszk talán egy ilyen személy viseleti, szertartási kelléke lehetett. A barlang két bejárati nyílása és belső járatainak összefüggése lehetővé teszi az úgynevezett „átmenőtúrát” már a bronzkori emberek számára is, melynek stációi összefüggésbe hozhatók a nagyobb leletsűrűségű helyszínekkel. Véleményem szerint a magasabban elhelyezkedő, Denevér-ági bejáraton indultak be a bronzkorban. Itt a bejárati teremben a nagy mennyiségű állatcsont és kerámialeletek tanulsága szerint sor kerülhetett egy lakomára. (…)
A fent leírtak egy személyes, narratív elképzelést tükröznek, amit azért tartok
szükségesnek megosztani, hogy rendszerbe szedje és könnyebben értelmezhetővé tegye a Baradláról eddig összegyűlt, amúgyis nehezen kibogozható ismereteinket.
Amit biztosan állíthatunk, hogy a barlangot több évszázadon keresztül, nagy tömegek keresték fel és olyan leleteket és jelenségeket hagytak maguk után, amelyek a hétköznapi tevékenységi körökből kiválnak és ez a helyszínnel együtt párosulva a rituális értelmezést vonja maga után. (…) Jelenleg úgy értelmezhető a helyszín, mint egy „búcsújáróhely” ahova időről időre visszatérnek, cseppkőzúzalékot kevernek a kerámiájuk agyagába, ásványokkal telített víz és levegő fogadja őket a mélyben, amelyeknek gyógyhatásuk is van. Lent hagynak egy-egy személyes tárgyat. Megjegyzem a búcsújáróhelyek gyakran létesültek források közelében, amelyek vizének gyógyító erőt tulajdonítanak és otthagynak egy-egy személyes tárgyat. (…)
A teljes diplomamunka például innen tölthető le: