Tarsoly Pétertől, az MKBT Vulkánszpeleológiai Kollektíva tagjától kaptuk az alábbi hírt:
2015.11.24-én jelezte Pázmánd település polgármestere, hogy egy mezőgazdasági művelés alatt álló területen a föld beszakadt a munkagép alatt. A Vulkánszpeleológiai Kollektíva tagjai 2015.11.27-én felkeresték az üreget. Kiderült, hogy az nem most, hanem mintegy másfél évvel ezelőtt nyílt meg, és a terület művelőjének személyében bekövetkezett változáskor hívták fel rá az önkormányzat figyelmét.
A szájánál kb. egy méter átmérőjű, közel 10 méter mély üreget csak óvatosan szabad megközelíteni, mert közvetlen a bejárat alatti 1.5 méteren egy kicsit tágul a járat keresztmetszete, és omlik.
Az üreg Tarsolyék szerint egy – a finomabb szemcsék oldódásával és elszállítódásával, anyaghiányos területek besüllyedésével kialakuló – szuffóziós löszkút. Kialakulásában a felszínről a repedéseken keresztül leszivárgó víz és a talajvíz együttes oldó hatása játszhatott szerepet. Valószínűleg az üreg először alul kezdett kioldódni, majd a felszín felé harapózva, amikor elvékonyodott a takaró földréteg, beomlott a munkagép alatt. Az akna falán lévő függőleges barázdák a fentről lefolyó víz eróziós tevékenységének köszönhetők. Körülbelül 1 köbméter föld kitermelésével a víz útját a végpontról tovább lehetne követni; ám valószínűsíthetően a szálkőzetet, a terület alatt húzódó kovásodott andezitbreccsát így sem lehetne elérni. Mindezt az is alátámasztja, hogy a területen végzett Pt és Pd jelű földtani fúrások csak 21 méter alatti mélységben érték el a szubvulkáni fáciesű
andezittesteket, tehát jó tíz méterrel az üreg jelenlegi végpontja alatt. A felső 20 méteres zónát a fúrásképek egyszerűen montmorillonit zónának nevezik; a pázmándi löszkút is ebben helyezkedik el. Földváry Aladár 1956-ban végzett vizsgálatai alapján az ezen a területen található lösz CaCO3- (azaz mészkő-) tartalma 32-37%, míg sűrűsége 2.7991 – 2.8156 g/cm3 közötti. Mindezek az adatok részben magyarázhatják az üreg oldódását, és oldalfalainak viszonylagos állékonyságát.
Az oldalfalak omlékonysága miatt az üregben csak kötéltechnikával lehet közlekedni, az üreg közelébe kell állni autóval, és az autó vonószemét kell kikötési pontnak használni.
Köszönjük Tarsoly Péternek a képeket és az információkat!
Magyarország nemkarsztos barlangjainak a kollektíva által vezetett katasztere itt érhető el: nonkarstic.geo.info.hu