Barlangász tanfolyam kezdőknek

Szeretnél barlangász lenni? Szeretnéd feszegetni a határaidat? Szeretnéd, hogy megtanítsunk téged örülni olyan, már-már unalomig megszokott dolgoknak, mint a napsütés, a száraz ruha, vagy akár egy kocka csoki?

Barlangász tanfolyam 2020. márciustól

(a tanév végéig hétvégenként, majd egy nyári tábor formájában – pontos dátumok hamarosan)

Ez a tanfolyam más, mint a többi:

• Szerintünk a barlangászat közösségi tevékenység, ezért igyekszünk a felszínen is ennek megfelelően egy összetartó csapatot kialakítani. Nem lehet például “reggel jövök – este megyek” alapon csak a barlangtúrákon részt venni. Aki volt cserkész (vagy most is az), az megérti.
  • 10 km új barlangjárat feltárásban volt kulcsszerepünk (ebből 4-et önállóan értünk el). 2017-ben és 2019-ben is mi tártuk fel a legtöbb azévi új járatot Magyarországon. A freatikus barlangokban, bontással történő feltáró kutatáshoz nálunk jobban senki nem ért.
  • A barlangász közösség hangadói közellenségnek kiáltottak ki minket, tehát ha a Pál-kocsmában vagy a barlangász levelezési listán szeretnél dicsekedni azzal, hogy barlangász tanfolyamot végeztél, akkor mi a legrosszabb választás vagyunk.
  • A csapatunk 90%-a egyetemet végzett, oda jár, vagy készül. Nálunk nem ciki egy hétvégi túrára elhozni a tanulnivalót. Emellett közülünk senki nem dohányzik, és a tanfolyam során az alkoholfogyasztás sem megengedett. 18 év alattiak is jöhetnek – nem csak fizikailag, hanem erkölcsileg is biztonságban vannak.

Idén változtatunk a korábbi gyakorlatunkon:

1. Lesz előtte egy alkalmassági felmérés (mind elméleti, mind gyakorlati téren), és ennek fényében döntjük el, hogy kiket hívunk, (illetve hogy megrendezzük-e egyáltalán.) A tanfolyam rendezése ugyanis anyagilag veszteséges, a mi szempontunkból kizárólag azért van értelme, hogy utána legyenek, akik a kutatásokban részt vesznek.
  2. Lesz elméleti oktatás is.
  3. A tanfolyam már márciusban elkezdődik, hétvégék alkalmával. Az eddigi évek tapasztalata ugyanis az volt, hogy 9 napos tábor nagyon kevés, főleg a kötéltechnika megfelelő elsajátítására.
  4. Felső korhatár: 25 év, de az igazat megvallva leginkább a 14-20 éves korosztályt látjuk szívesen.   Ennek az oka, hogy a tapasztalat szerint az ennél idősebbekkel már csak a baj van, a fiatalabbak pedig még nagyon önállótlanok. (De mindkettőre láttunk már ellenpéldát)
  5. A tanfolyam során kutatással (bontással, törmelék kitermelésével, vödörhúzással, stb kevésbé élvezetes feladatokkal) is fogunk foglalkozni.

Amin nem változtatunk:

1. A tanfolyam során a dohányzás, alkoholfogyasztás, (füvezés, stb) tiltott. Az ilyesmire ott a Sziget fesztivál!
  2. A barlangok továbbra is kényelmetlenek, hidegek, veszélyesek. A barlangászat során az ember elfárad, és ez nem a szükséges rossz, hanem ez maga a cél! Ezen túlmenően a szállások, ahol aludni fogunk, szintén igen alacsony komfortfokozatúak. Aki kiszolgálást szeretne, annak ez a sport nem való.
  3. Továbbra is úgy alakítottuk ki a programot, hogy ne csak Budapestről lehessen részt venni rajta (hétköznap esti elfoglaltságok nincsenek)

A tanfolyam során ellátogatunk hazánk jelentősebb karsztvidékeire:

• Keszthelyi-hegység – Tapolcai-medence;
  • Bükk;
  • Aggteleki-karszt;
  • Pilis
  • Naszály

Ez 3 db egész hétvégés ottalvós túra és 2 ugyanilyen kutatóakció, továbbá lesz egy hétvégébe sűrített elméleti oktatás, valamint egy kötéltechnikával való ismerkedés (ez tehát összesen 7 db hétvége), és még nyáron egy bő egyhetes táborozás (ennek helye még bizonytalan), amely során a kötéltechnikát is tovább gyakoroljuk, túrázunk is, és kutatással is foglalkozunk.

Összesen 23 nap.

——————————————————————————————————————-

Akinek esetleg kétsége van afelől, hogy mi komolyan vesszük azt, amit csinálunk, az tekintse meg például a videónkat a Béke-barlangi fürdőruhás túráról, vagy 2017-es tanfolyamon történt felfedezést, vagy a legfrissebb (2019) naszályi felfedezést.

A tanfolyam létszámát 5-10 főre tervezzük.

A tanfolyamot azoknak ajánljuk, akik szeretik a kihívásokat, nem félnek a hideg víztől, és nem szeretnek délig aludni, és nem bánják, ha jól elfáradnak.

És akik emellett könnyen alkalmazkodnak a közösséghez, megeszik a közösen főzött ételt, szeretnek a tábortűz körül énekelni, és nem az okostelefont nyomkodják közben!

A tanfolyam során elvárjuk a szervezők utasításainak és a tábor rendjének a betartását a felszínen is - például várhatóan reggelente ébresztő lesz, éjszaka pedig aludni kell – az jöjjön, akinek ez nem okoz különösebb lelki megrázkódtatást.

Jelentkezni és érdeklődni a kapcsolat menüpontban vagy a gyorgy.sliz (kukac) gmail.com címen lehet.

Nézd meg a 2015-ös tanfolyami képgalériát:

A tanfolyamért diákoktól (keresettel nem rendelkezőktől) 40 000 Ft -ot kérünk.

Ha nincs egy filléred sem, de nagyon szeretnél jönni, még ne keseredj el teljesen! Ha nagyon tehetségesnek ítélünk, és vállalod, hogy a csapatunk további kutatómunkájában részt veszel, akkor lehet, hogy a vendégünk leszel.

ZÁRÓJELBEN:

A tanfolyam ára tartalmazza:

• az egy hetes tábor során a szállást, továbbá minden olyan  szállást a túrák során, amely a saját felségterületünkön van (Pilisszentkereszt, Badacsonytördemic, Naszály),
  • valamint a túrák és a tábor során is napi egyszeri étkezést (vacsorát), amelyet közösen készítünk el (tehát segíteni kell krumplit aprítani)
  • a felszerelés használatát (A tanfolyam során overallt, sisakot, lámpát és slószt biztosítunk (slósz = egyéni kiegészítő kötéltechnikai felszerelés, azaz beülő, ereszkedő- és mászóeszközök, stb.)

NEM tartalmazza a hétvégi túrák során a tőlünk független szállások költségeit, a Nemzeti Park Igazgatóságok által esetlegesen szedett barlanglátogatási díjakat, az utazási költségeket.

A szállás alatt általában kulcsosház vagy hasonló értendő, tehát nem kétcsillagos szálloda, ahol saját polifoamon, saját hálózsákban alszunk, és hideg vízben lehet mosakodni.

Az utazást telekocsi rendszerben szoktuk megoldani, különös tekintettel Egyesületünk (és szocializmusunk) büszkeségére, az UAZ-ra. Bár lehet, hogy Aggtelekre más megoldást választunk, hogy ne tartson 8 óráig az út.

Az étkezés alatt napi egy (közösen főzött) főétkezés értendő, egy fogással, és általában este. A mindenféle étkezési hóbortokat nem szeretjük, mert a sokéves tapasztalatunk szerint az ilyesmik általában korrelálnak a szellemi és fizikai alkalmatlansággal is.

Amennyiben valaki külön nassolnivalót hoz magával, akkor alapvető elvárás, hogy azzal mindenkit megkínáljon.

Az overallok, amelyeket a tanfolyam során használatba adunk, nem új overallok. Tehát bizony itt-ott el vannak szakadva, zippzárjuk nem jó, stb. Ha valakinek nem tetszik, mehet más tanfolyamra, ahol semmilyen overallt nem adnak, vagy vehet magának új overallt (javasoljuk az ALTO-t, mint a hosszú távon legjobban bevált márkát, abból a legvastagabb fajtát!)

ZÁRÓJEL BEZÁRVA.

Amit egyénileg kell hozni: Hálózsák, polifoam, gumicsizma, két rend aláöltözet (melegítőnadrág és pulóver), ún. mártott kesztyű, és sapka vagy fejkendő.

A “barlangjárás alapjai” című jegyzetet – bár már nagyon elavult – érdemes lehet nézegetni, azóta már létezik újabb is (2015), sajnos ebbe is számtalan hiba és hiányosság öröklődött, de jobb egyelőre nincs (nem szükséges megvenni). A tudomány iránt érdeklődőknek ajánljuk továbbá Kraus Sándor “barlangföldtan” c. jegyzetét is – bár   ezen is lenne mit javítani.

A tanfolyamot a Szent Özséb Barlangkutató Egyesület nevében szervezi és vezeti Slíz György barlangász túravezető.

A tanfolyamon mindenki saját felelősségére vesz részt, amelyről majd egy nyilatkozatot is alá kell írnia.